Vart går gränsen?

Rasist eller inte?
 
Ni som känner mig vet att jag är en "blandras"
Finsk och Italiensk...Så rasist är jag INTE!
Så nu har vi klargjort det ;)
 
Nu till det vesäntliga!!!
Jag reagerade på att årets Lucia va mörk.
Förr om tiden så vart det diskussion när det var en mörkhårig Lucia
För de flesta så är Lucia blond
Men på riktigt så härstammar det från Italien (Sicilien) där Sankta Lucia hade mörkt hår.
Sverige är ett mångkulturellt land där vi anpassar oss efter de flesta, det byggs moskeer, böneutrop godkänns m.m. visst fine för mig...
Men att börja ändra på SVERIGES traditioner t.ex som Lucia,
där Lucian är mörk och mitt i en sång kommer en rappande kille in...
Det känns inte som LUCIA för mig...
Vad händer? vart går gränsen?
 
Hoppas jag nu inte "stöter" någon för det är verkligen inte meningen,
men kände att detta kan ju bli ett intressant ämne att diskutera...
 
Hur känner ni?
Reagerade ni?
 
Årets Lucia 2012
 
Lucia 2011
 
Lucia 2010
 
Lucia 2009
 
o.s.v
 

Kommentarer
Postat av: Veronika

Jag reagerade också! (Det vet du)
Ska vi förbjuda pepparkaks gubbar som tydligen väcker starka rasistiska känslor, vi ska förbjuda tomtar för att traditionen säger att det bara är lucior och stjärngossar i den "gamla traditionella" luciatåget. Hur traditionellt är det med en mörk lucia? Ärligt, jag är absolut inte heller rasist men det känns lite " nu ska vi visa hur mångkulturella vi i Sverige är" ja visst men behåll traditionerna tycker jag.

2012-12-13 @ 14:10:22
URL: http://veronikanordberg.blogg.se
Postat av: Therese

Jag reagerade också på att det var en mörkhyad lucia. Och det värsta av allt var väl rapparen! Ursäkta liksom?? Hur tänkte dom där med att ta in en rappare i ett luciatåg. :O Den förstörde ju allting! Vissa av våra traditioner tas bort. Fattar inte varför vi inte kan få ha våra svenska traditioner kvar. Och jag är absolut inte heller rasist. Men man undrar ju vad det är som händer egentligen!! Och vart är Sverige på väg. Som du säger så är Sverige är månkulturellt land men jag tycker inte det borde gå till överdrift när det kommer till våra traditioner! För det tycker jag att vi borde få ha kvar. Kram

2012-12-13 @ 14:38:49
URL: http://youremyangel.blogg.se
Postat av: Jessica

Jag tycker inte att det spelar någon roll vad lucian har för hårfärg eller hudfärg, det viktigaste är att lucian kan sjunga och har en fin röst och är söt i ansiktet och har ganska långt hår. Rapp musiken passade inte in i lucia tåget. När jag var barn på 70 talet då sjöng jag och mina vänner hemma hos våra grannar, så är det inte längre. Min dotter blev vald till lucia i hennes skola i Skärholmen när hon var barn. Min dotters pappa är från Maureatania och jag är svensk. Själv tycker jag att rött hår är vackrast och att gröna ögon är vackrast och kanel brun hud är vackrast. Så skulle jag vilja se ut. Alla tycker vi olika och det är ju bra.Jag tycker att den vackra sången den blomstertid nu kommer ska få sjungas i skolor. Jag bryr mig inte vilket land människan kommer ifrån, det viktigaste är att personen är snäll och ärlig. Jag är själv vegan och har varit det seden 1980 för djurens skull. Jag tycker att man ska förbjuda jakt och att man ska förbjuda slakt och låta alla djuren få leva. Jag är djurvän och älskar djur väldigt mycket. Så vi är olika alla människor och det är ju tur det

Svar: Nu handlade inte detta inlägg om hur man vill se ut, eller vad man är så som vegan eller så... utan mer om sveriges traditioner, och våran kultur... klart jag vet att alla är olika, jag menar jag solar också solarium någon gång ibland för att bli brunar, jag steker i solen på sommaren för att bli brunare.... det va inte det allt detta handlade om utan som sagt våra TRADITIONER ;)
Emma

2012-12-14 @ 07:58:22
Postat av: Carro

Shit... Emma ge inte människan respons på sitt skitsnack. Snart börjar det ringa från heta linjen. Jessica, trevligt att du börjat använda ditt riktiga namn istället för en massa alias, men på riktigt... Försvinn!

2012-12-17 @ 15:28:25
Postat av: Carro

Förresten Emma, snart blir det älggryta! Mm! Kenta är ju klar som jägare i januari ;-)

2012-12-17 @ 15:32:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0