Första Kbt behandlingen

 
 
 
 
 
Igår var jag som sagt på min första KBT behandling
och så fick jag även akupunktur för min svank/höfter.
Kändes inget speciellt med akupunkturen,
får ge det ett par gånger o hoppas det lindrar lite granna!
Snart kommer ju ändå bebis så jag behöver ju inte lida alltför länge ;)
 
Men KBT var väldigt intressant och nästan ett självklart tänkande.
Vi kan tyvärr inte gå fullt ut på mig nu,
då jag är gravid och man måste kunna möta sin ångest m.m.
Och utsätta sig själv för det man är rädd för och det är inte det bästa nu när man är gravid.
Så vi skulle köra på riktigt ordentligt efter bebis har kommit.
Men nu pratade vi mycket om hur min hjärna fungerar och hur den tänker.
Hon ritade upp ett exempel på mitt tänkande i en cirkel
 
 
På mig är det såhär:
 
1. Ett fysiskt symptom visar sig på mig eller någon av mina nära/kära
2. Då blir jag rädd och undrar...
3. VAD?! var det där?
4. Jag blir väldigt orolig
5. Börjar googla
Beroende på svaret så blir min oro större eller så minskar den
men jag vill gärna att det ska kollas upp.
 
Det allra bästa är att man redan vid
1. fysiska symptom
kommer ur den onda cirkeln och tänker: OK jag eller han/hon har ett fysiskt symptom
t.ex ont i revbenen,
kan detta bero på att jag kanske precis har sprungit eller så
Eller bara förstå - OK detta var ett fysiskt symptom - låt det va och släpp det nu.
Alla har vi olika fysiska symptom.
Jag ska alltså identifiera känslan först och sen ifrågasätta känslan
- alltså ha ett rationellt tänkande.
 
Sen kan jag även hoppa ur den onda cirkeln var som helst och tänka annorlunda
men som sagt det bästa är ju redan vi punkt 1.
 
Men min hjärna ältar det och tror det värsta varje gång
och jag kan inte släppa det, först jag har svart på vitt vad det egentligen är.
 
Det var lite kort om vad vi gick igenom igår.
Och jag säger bara att min längtan efter att få komma ur den onda cirkeln är enorm!
Jag vill må bra och tänka "friskt"
 
Och hon sa att INGEN ska behöva ha det såhär
och MAN kommer att komma UR detta.
INGA PROBLEM!
 
Så mina förhoppningar är rätt stora nu kan jag lova.
Men det gäller att jag jobbar mycket med mig själv när saker och ting händer
och tänka på denna cirkel och hur jag ska göra...!
 
Nästa gång jag ska dit är på tisdag i nästa vecka =)
 

Sen måste jag bara få säga att först när jag skrev ut allting igår
så var jag nervös på hur mina nära och kära
skulle reagera på att jag skriver ut sånt inför massa läsare.
Men den responsen jag fick av både nära o kära och vänner på Fb m.m.
va mycket positiv och att det är många som känner igen sig,
vilket - kanske låter lite konstigt - men gör det lite lättare för mig
då jag inte känner mig ensam om det längre!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Caroline - gravid och mamma

Åh vad minnen jag får upp när jag ser bilden. Hoppas verkligen detta är den rätta behandlingen för dig. Jag fick även öva på min andning när jag fick panikångest dom övningarna använder jag än idag. Stor kram!

Svar: Jg hoppas också det här
är rätt för mig, andning är ju alltid bra o kunna när väl paniken kommer, får se om vi kanske pratar om det nästa gång ;) Kram ❤️
Emma

2014-04-25 @ 20:26:55
URL: http://nilssonphoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0