KBT - Kognitiv Beteendeterapi

Jag har tänkt och tänkt och nu tagit beslutet att dela med mig av detta.
Man är upplärd genom åren (när man var barn) att utåt visa
att man är en lycklig familj där allting är bra
Man pratar inte om sina problem med andra
och hyschar om det som sker bakom stängda dörrar!
 
Även om man är med om något hemskt i livet
så ska man bita ihop - för livet är inte lätt!
 
Detta har lett till att jag fått panikångestattacker
och är fruktansvärt rädd och orolig av mig,
vilket påverkar mitt psykiska mående
som även går över till fysiska besvär som skakningar
illamående, panik, att jag slutar göra vissa "normala" saker,
så som att åka kommunalt m.m.
Det kan vara vad som helst men detta var lite
exempel på vad som har hänt mig!
 
Jag kan inte påstå att min uppväxt var alltför hemsk
men jag växte upp i en dysfunktionell familj där vissa spår satte sig.
 
Förlorade min pappa 2010 pga alkoholen
och även mitt gudbarn Gabriel 2012 som dog i PSD ♥
 
Allt detta har lett till att jag sitter här idag med jobbig ångest
som kommer och går.
Jag är rädd att förlora någon man älskar igen
för den smärtan är fruktansvärd,
det går inte att förklara i ord hur hemskt det är.
 
Detta påverkar ju även min lilla familj här hemma
när jag är så orolig som jag är.
Så jag har gått hos en kurator i lite mer än 1 års tid och pratat,
gillade henne skarpt och det kändes lite lättare
när man fick prata av sig med henne.
Nu går hon i pension och jag känner att det
har börjat förvärras igen nu när jag är gravid.
Minsta lilla konstiga tecken så tror jag det värsta nu under graviditetet.
Så from idag ska jag börja en KBT behandling
då jag vill må bra och kunna ha ett "friskt tänkande"
när saker och ting händer.
 
Ett exempel på hur jag kan vara är:
Novalie kommer till mig och säger att hon har ont i bröstet
(oftast pga en kommande förkylning eller håll m.m.)
Men innan jag ens hinner komma till "normala tankar"
så tänker jag direkt - det är hjärtat det är fel på och hon kommer dö.
Ja ni fattar...
Det är fruktansvärt och jag vill verkligen inte föra över min oro på henne
(vilket jag gör om jag inte söker hjälp snarast)
Så idag som sagt startar jag "mitt nya liv" hoppas jag =)
Jag hoppas att jag hittar rätt tänk igen och blir mig själv!
 
Lite info om KBT!
KBT, kognitiv beteendeterapi, är en psykoterapeutisk behandlingsmetod
som innebär att man arbetar med att förändra tankar, känslor och handlingsmönster
som inte är välfungerande och därför leder till psykiskt illabefinnande.
KBT innefattar både kognitiv terapi och beteendeterapi.

KBT är en strukturerad, aktiv och insiktsbefrämjande psykoterapi
som är mer inriktad på nuet och på framtiden än på det förflutna.
 
 
Varför jag nu delar med mig om detta är för att jag tror på
att man mår bättre och det känns skönare att få prata/skriva av sig
och sen är detta något jag INTE skäms över egentligen.
Så nu har ni fått en liten inblick i mitt liv hur det kan se ut ibland.
INGEN ÄR PERFEKT och INGEN HAR ETT PEFEKT LIV!
 
 
Uppdatering om hur det går och kändes kommer senare
då jag ska vara där 13:30 ;)

Kommentarer
Postat av: Caroline - Gravid & Mamma

Jag gick ju i kbt förra året, bästa jag gjort. Så skönt att få lätta på ryggsäcken åt någon annan och bolla tankar. Härligt med ärligheten. Fast du och jag har ju pratat mycket om det här. Hoppas du ska tycka att det är bra. Kram ❤️

Svar: Jaa jag känner att mitt liv e inte perfekt o då ska det inte vara det i bloggen heller, ska bli intressant o skriva av sig om det "negativa" också. Ja jag är glad att jag haft dig o pratat med lite då o då <3 Guld värt <3
Emma

2014-04-24 @ 08:05:27
URL: http://nilssonphoto.blogg.se
Postat av: Mamma

Älskar dig Emma 😘😘kram mamma

Svar: Älskar dig med mammut <3 <3 <3
Emma

2014-04-24 @ 08:16:24
Postat av: ulla-maija torvinen

Godmorgon Emma! Bra beslut av dig att söka hjälp.Man kan inte förändra omgivningen eller andra utan försöka
ändra sig själv .Kram från mormor

Svar: Helt sant mormor, och det har jag ju sett och lärt mig med åren och med folket runt omkring mig!Nu hoppas jag på ett bra resultat =).
Kram
Emma

2014-04-24 @ 08:23:24
Postat av: Therese

Jag känner igen mig så mycket i det du skriver!
Du är jätte duktig som tar det steget och vill göra en förändring, jag har tyvärr inte kommit så långt än. Jag liksom sitter fast med dom här panikångest attackerna som jag har haft nu i många år.
Vart vänder man sig om man vill göra en sån behandling?
Jag är så trött på att går runt dagarna i ända och må skit pga dom här besvären. Visste inte ens att man kunde göra en sån behandling. Det skulle speciellt få mig att må bra. Värt att tänka på helt klart! :)
Du måste berätta sen hur allt går. Du är stark och klarar det här!
Kram på dig <3

Svar: Tack Therese! Jag gör så gott jag kan. Trist att du har likadant... Först vände jag mig till Vc då fick jag en akut tid till en kurator - som jag gick hos över 1 år! Sen träffade jag en sjukgymnast pga min rygg nu under graviditeten som MVC rekommenderade o när jag väl var där såg jag att hon även var utbildad kpt grejs! Så jag berättade lite smått för henne hur jag mår o känner o då tyckte hon vi skulle köra en kbt behandling! Berättar mer sen när jag varit där :) Ett tips är att du vänder dig till din husläkare, dom kan hjälpa i tipsa dig vidare! Kram
Emma

2014-04-24 @ 09:11:45
URL: http://youremyangel.blogg.se
Postat av: Carro

Älskade gumman! ❤️❤️❤️

Svar: ❤️
Emma

2014-04-25 @ 00:28:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0