Sholoolooooo gott folk

Har fortfarande en febrig/hostig tjej här hemma.
Så jag och Patrik bestämde oss för att hon får
vara hemma resten av veckan och verkligen krya på sig.
Pratade nyss med en pedagog på förskolan och
det var 3 sjuka med feber plus att dom hade
skickat hem ett barn med hög feber senast idag!
Så det verkar ju vara något som går...

Men from imorgon är det Patrik som får vabba,
nu börjar det krypa i kroppen på mig av rastlöshet!

Idag vart det iaf en liten utevistelse för mig och Novalie.
Maria (min arbetskamrat) kom över på en kaffe
och sen gick vi ner till Friskis & Svettis och pratade lite med dom.
Maria köpte ett kort direkt men jag väntar ca 2 veckor till tror jag!
Men jag hämtade iaf allt jag behövde därifrån ;)
Gud va jag längtar tills jag får sätta igång med
träningen!


Friskis & Svettis here i COME ;)


Kom på en sak idag nu när vi satt och åt lunch!
Jag tog fram en fryst matlåda som jag fryst in för ett tag sedan
och när jag öppnar den så ser jag
att det var den goda köttfärsen jag gjorde med ris!
Och denna mat innehåller inte vad som helst!
Den är iaf helt sjukt god så därför tänkte jag dela med mig av receptet till er!
Och är det så att ni tillagar detta någon gång
MÅSTE ni kommentera i min blogg sen vad ni tyckte!


Detta recept kommer ifrån denna bok:

Den fick jag i julklapp av min kära svärfar
som VET att jag älskar att laga mat hehe ;)

Nu till RECEPTET!


KÖTTFÄRSPILAFF

Ingredienser:
♦ ca 1 ½ dl olivolja
♦ 3 gula lökar (finhackade)
♦ 3 vitlöksklyftor (finhackade)
♦ 1L långkornigt ris
♦ 1tsk mald spiskummin
♦ 1tsk mald gurkmeja
♦ 1tsk mald koriander
♦ Knappt 2 L köttbuljong
♦ 600g köttfärs
♦ en nypa mald muskotblomma (detta använde jag EJ)
♦ 1tsk spiskumminfrön (jag använde mald spiskummin)
♦ 2msk hackad färsk mynta
♦ ca 1½ dl smör
♦ salt och peppar
♦ Färska korianderkvistar till garnering (detta använde jag EJ)

1. Värm 3 matskedar av oljan i en kastrull.
Lägg ner två tredjedelar av löken och två tredjedelar av vitlöken,
rör om då och då och fräs på svag värme i 5 minuter, tills hacket mjuknat.
Tillsätt ris (okokt), mald spiskummin, grukmeja och koriander
och fräs under oavbruten omrörning i 1 minut.
Häll i buljongen och koka upp.
Rör om väl, sänk värmen, lägg på lock och låt sjuda i 15-20 minuter,
tills riset är mjukt och vätskan har sugits upp.

2. Lägg under tiden resten av löken, resten av vitlöken, köttfärs,
muskotblomma,spiskumminfrön och mynta i en skål.
Salta och peppra efter smak och blanda alltsammans väl med händerna.
Forma smeten till valnötsstora bollar.

3. Värm resten av oljan i en stekpanna.
Lägg ner köttbullarna, vänd dem då och då och
stek på medelstark värme i 6-8 minuter,
tills de är jämnt brynta och genomstekta.
Ta upp köttbullarna ur stekpannan och låt dom rinna av på hushållspapper.

4. Ta av riskastrullen från värmen,
rör ner smöret och blanda sedan förikstigt ner köttbullarna.
Lägg över rätten i en varm serveringsskål,
garnera med korianderkvistar och servera genast.

Mumsfillibabba säger jag bara ;)


Kommentarer
Postat av: Astrid

Tack Emma ;)



Ja men visst är det så, det finns människor till allt !!!

2012-01-11 @ 21:28:59
URL: http://www.ouidnovis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0